Jak działa looping w GoPro?
Looping to nie tylko pojęcie używane w stosunku do kamer GoPro chociaż przyznam szczerze, że na próżno go szukać w innych kamerach. Możemy często spotkać się z funkcją nagrywania video lub robienia zdjęcia jeszcze przed właściwym wciśnięciem spustu migawki. Kamera pracuje wtedy w tybie nagrywania/fotografowania wykonując bez naszej wiedzy zdjęcia/nagrywając filmy, które finalnie zostaną połączone z głównym materiałem photo/video jeśli ten w końcu zostanie przechwycony poprzez naciśnięcie spustu migawki.
Looping w kamerze GoPro generalnie jest funkcją o której mało się mówi i niewiele osób z tego korzysta, a to błąd, bo możemy na tym bardzo wiele zyskać.
Co to jest looping? Looping to najprościej mówiąc nagrywanie w pętli (nie mylić z odtwarzaniem w pętli co najczęściej widzimy w GIFach, zapętlony filmik). GoPro nagrywa materiał video w pętli. Można by więc zapytać, no dobra ale gdzie jest początek, gdzie koniec i jak to się składa w pętle.
Rzecz w tym że materiał video nagrany w trybie looping nie zapętla się (koniec filmu nie łączy się z początkiem). Video Looping ma swój unikalny początek i unikalny koniec. Cała zabawa z looping w GoPro polega na tym, w jaki sposób kamera rejestruje obraz.
Kiedy wybierzemy tryb looping ustalamy długość filmu, maksymalną, np. 2 minuty, następnie rozpoczynamy nagrywanie. Po 2 minutach w teorii kamera powinna wyłączyć nagrywanie, ale nie robi tego. Nagrywa dalej i uwaga! Nadpisuje swój własny początek filmu. Podtrzymuje ona, że najważniejsze dla Ciebie są 2 minuty nagrania które ustaliłeś jako pętla.
W efekcie po 10 minutach nagrywania i zatrzymania nagrywania mamy nagrane tak naprawdę ostatnie 2 minuty z całego filmu.
GoPro opisuje to tak: zapętlanie wideo umożliwia ciągłe nagrywanie wideo; nadpisując początek filmu, aby umożliwić przechwycenie nowego materiału, co może pomóc zaoszczędzić miejsce na karcie microSD.
Kamera zapewnia pętle w odstępach 5, 20, 60, 120 minut i MAX. Ustawienie MAX oznacza, że kamera będzie kontynuować nagrywanie, dopóki karta SD nie będzie pełna.
Prościej jest włączyć nagrywanie i wyłączyć
To prawda, ale nie do końca. Kiedy włączysz nagrywanie i będziesz czekał na „coś” aby to nagrać, może okazać się że Twój film będzie miał 5, 10, 20 a może 30 minut. 30 minut filmu, kilkanaście GB zajętych na karcie pamięci tylko po to aby uchwycić 10 sekundową scenę, jak Twoje dziecko pierwszy raz wstaje i samemu idzie przed siebie. Czemu nagrałeś 30 minut? Bo od 30 minut wydawało Ci się że ten moment nastanie.
W tej sytuacji włączenie pętli powoduje, że nie stracisz tego ważnego momentu (to po pierwsze) bo wyłączysz kamerę wtedy gdy on się zakończy i nie musisz martwić się o to kiedy się zaczął. Oszczędzasz miejsce na karcie pamięci (to po drugie). Masz zawsze nagrane 2 minuty do teraz (lub więcej wg. ustawień), a nie 30 minut z czego kluczowe były ostatnie sekundy.
Załóżmy że idziesz na skatepark a Twój kolega chce wykonać trick. Nie wiesz w którym momencie go zrobi więc stoisz i nagrywasz film. 5, 10, 20 minut i w końcu jest! Udało się. Nagrałem to. Ok. Ale z całego nagrania znów potrzebujesz tylko ostatnie 30 sekund. Prościej było by włączyć kamerę, nagrywać bez ograniczeń, zatrzymać ją po uchwyceniu ważnej sceny po czym mieć na karcie pamięci tylko ten fragment filmu, krótki, który zapewni Ci odpowiedni materiał do filmu. I to właśnie robi looping w GoPro.
Oczywiście funkcja ta nie będzie spełniała swojej roli gdy zależy Ci na nagraniu tych 30 minut w całości.
W jakich kamerach znajduje się looping?
- HERO7 Black
- HERO6 Czarny
- HERO5 Czarny
- Sesja HERO5
- HERO4 czarno-srebrny
- Sesja HERO + Sesja HERO4
- HERO + LCD
- HERO3 + czarno-srebrny
- HERO3: edycja czarno-srebrna