Karczma TVDowiedz się więcej o telewizorach Android TV, cenach i obsłudze VOD i najlepszych grach na konsole.

Ile mam dni na zwrot kupionego przez Internet produktu?



Prawa konsumenta - jak odstąpić od umowy zakupu?

Kupiłeś produkt przez Internet jako osoba fizyczna (prywatnie, nie na firmę) i chcesz go oddać bo nie spełnił Twoich oczekiwań? Masz 14 dni na zgłoszenie tego faktu sprzedawcy i kolejne 14 dni na odesłanie produktu do sprzedającego. Sprzedający pokryje najtańszy koszt dostawy produktu i zwróci go wraz pieniędzmi za zakupiony produkt. Jak to działa?

  • Konsument to osoba fizyczna.

W opisanej wyżej sytuacji korzystasz z prawa do odstąpienia od umowy zakupu. Prawo takie obowiązuje w sytuacji, w której konsument zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Dotyczy więc to zarówno zakupów przez Internet (na odległość) oraz zakupów, np. poza siedzibą sprzedającego (np. umowa zakupu zawarta przez telefon, podczas pokazu, na ulicy, itp..).

  • Pamiętaj, że opisywane w tym artykule sytuacje dotyczą zakupu przedmiotów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, tj. np. zakupu przez internet. Szczegółowe informacje dot. przysługujących Ci praw konsumenta znajdziesz na portalu: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

Konsument odstępuje od umowy bez podawania przyczyny (sklepy pytają o przyczynę ale ma to raczej charakter informacyjny, np. zły rozmiar, jakość, jakość obsługi, itp.).

Dowiedz się także:

Konsument kupując produkt w określony wyżej sposób ma prawo do zapoznania się z jego właściwościami tak samo, jak kupowałby bezpośrednio w lokalu. Ponieważ w lokalu (w sklepie, w banku, u agenta ubezpieczeniowego) masz możliwość zapoznania się z produktem, nie można mówić tu o tym, że nie mogłeś zapoznać się z oferowanym produktem (nie musi to być przedmiot) lub nie mogłeś uzyskać więcej informacji na jego temat.

Jeśli kupujesz poza lokalem sprzedającego, nie masz możliwości sprawdzenia wszystkich właściwości produktu (nie masz nawet takiego obowiązku). Kupujesz produkt, a następnie sprawdzasz go w domu (produkt fizyczny, umowę jeśli produktem jest np. kredyt czy ubezpieczenie, itp.).

Pamiętać należy także, czy inną czynnością jest odstąpienie od umowy a inną zwrot towaru.

Wracając do tematu terminów. Jak napisałem wyżej. Termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni od chwili otrzymania produktu. Przy czym czas ten liczony jest od następnego dnia po otrzymaniu/odebraniu przesyłki.

  • Przykład: zamówiłeś przedmiot 1 października, kurier dotarł do Ciebie 4 października (lub odebrałeś paczkę w paczkomacie tego dnia). 5 września rozpoczyna się liczenie 14 dni na odstąpienie od umowy i termin upłynie 18 września o północy. Do tego czasu musisz poinformować sprzedawcę o odstąpieniu od umowy.

Sytuacja zmienia się, jeśli Twoje zamówienie (jedno) zostanie dostarczone partiami. Wtedy termin liczony jest od chwili dostarczenia ostatniej przesyłki. Pamiętaj jednak że mówimy tu o jednym zamówieniu a nie kilku.

  • Przykład: zamawiasz 15 zestawów klocków, sklep wysyła je w 3 paczkach, pierwszą otrzymasz 1 października, ostatnią 10 października. Ponieważ jest to jedno zamówienie, fizycznie otrzymałeś je 10 października. Jeśli zamówisz 15 zestawów klocków w 3 zamówieniach, osobnych, każde z innym numerem, wtedy masz 3 zamówienia i każde ma swój termin dostawy i termin na odstąpienie od umowy.

Masz 14 dni na poinformowanie sprzedającego o odstąpieniu od umowy. Co dalej? Prawo mówi, że powinieneś niezwłocznie zwrócić zakupiony produkt. W praktyce przyjmuje się, że masz na to kolejne 14 dni. Ważne jest to, że termin ten liczony jest od następnego dnia po tym, jak poinformowałeś sprzedającego. Podobnie jak przy informowaniu, kluczowe jest to kiedy produkt został nadany do sprzedawcy a nie kiedy go otrzymał. W praktyce, od odebrania produktu do jego odesłania może minąć 28 dni. Czy to oznacza, że przez 28 dni możesz legalnie używać tego produktu za darmo? W teorii tak.

Bardzo ważną dla konsumenta sytuacją jest także ta, w której sprzedający nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy (nie zawarł tego w regulaminie sklepu, w mailu, w umowie – nie udostępnił i nie przekazał tego w żaden sposób). W tej sytuacji konsument ma prawo skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy w czasie 12 miesięcy (warto o tym pamiętać zwłaszcza podczas zawierania umów, kiedy najczęściej dochodzi do naruszenia prawa).

Źródło grafiki: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

O odstąpieniu od umowy informujesz sprzedającego w dogodny dla siebie sposób, mailem, telefonicznie, listem poleconym, przez komunikator. Kluczowe jest aby skorzystać z oficjalnych kanałów komunikacji ze sprzedającym, najlepiej w sposób, przy którym będziesz miał potwierdzenie przekazania takiej informacji. Nie ma tu znaczenia fakt, że sprzedający otrzyma informację po terminie (np. wysłaną listem lub podczas jego przerwy w pracy lub poza godzinami pracy). Dobrze wybrać formę, która będzie miała charakter dowodowy – będzie można udowodnić przekazanie informacji.

Jeśli zamawiasz prenumeratę czasopisma, to datą dostarczenia produktu jest termin otrzymania pierwszego numeru (a nie ostatniego).

O prawie do odstąpienia od umowy warto pamiętać także podczas zakupów na raty czy to przez internet czy np. w salonach meblowych.

Tags: , , ,

Dodaj komentarz