Czy sprzedający może odmówić mi prawa do zwrotu produktu?

Analogicznie jak w poprzednich wpisach, np. czy sprzedający może odmówić mi prawa do odstąpienia od umowy zakupu, należy określić w jakim kontekście mówimy o zwrocie produktu. Zwrot produktu może być następstwem reklamacji, rękojmi lub odstąpienia od umowy zakupu. Seria artykułów do których odnoszę się w tym wpisie dotyczy właśnie tej trzeciej sytuacji – zwrot produktu będący następstwem odstąpienia od umowy zakupu.
Nie, sprzedający nie może odmówić Ci w prawa do zwrotu produktu będącego następstwem odstąpienia od zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy umowy.
Dowiedz się także:
- Czy muszę podawać przyczynę odstąpienia od umowy zakupu?
- Czy sprzedający odda mi koszty wysyłki produktu?
- Zwrot produktu uszkodzonego
- Odstąpienie od umowy zakupu przez Internet
Sprzedawca może jednak odmówić zwrotu, jeśli korzystasz z prawa do reklamacji, z gwarancji lub rękojmi. Sprzedawca nie od razu musi przyjmować produkt na zwrot. Wcześniej ma prawo zaproponować Ci inne rozwiązanie, np. jego naprawę, wymianę, pomniejszenie wartości (szeroko pojęty rabat) w końcu, o ile jest to konieczne, zwrot.
- Pamiętaj, że opisywane w tym artykule sytuacje dotyczą zakupu przedmiotów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, tj. np. zakupu przez internet. Szczegółowe informacje dot. przysługujących Ci praw konsumenta znajdziesz na portalu: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
Dlatego warto znać różnice między reklamacją tytułem rękojmi a reklamacją tytułem gwarancji. Słowem wstępu: warunki gwarancji określa producent. Zakres odpowiedzialności może być więc mniejszy niż w przypadku rękojmi. Rękojmia uwarunkowana jest przepisami prawa, których przedsiębiorca nie może zmieniać, a tym bardziej zmieniać ich na niekorzyść konsumenta.
Tam gdzie gwarancja producenta kończy się, tam większość problemów rozwiązuje rękojmia. Ta jednak określona prawem, także wskazuje liczne rozwiązania dla sprzedawcy.
- Czy sprzedający może odmówić przyjęcia odstąpienia od umowy?
- Czy sprzedający może nie przyjąć zwrotu towaru?
- Czy sprzedający może zwrócić mi tylko część pieniędzy za zakupiony i oddany produkt?
Rękojmia wynosi 2 lata, podczas gdy gwarancja może być krótsza lub dłuższa od tego okresu. Co ważne, nawet jeśli na dany produkt skończy się gwarancja, nadal możesz skorzystać z rękojmi.