Odstąpienie od umowy zakupu przez Internet

Jak wygląda proces odstąpienia od umowy zakupu przez Internet reguluje prawo konsumenta czyli Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku, rozdział 4. Opisuje ona terminy oraz przebieg całego procesu: bieg, przekaz informacji, skutki, obowiązki konsumenta i sprzedającego.
- Pamiętaj, że opisywane w tym artykule sytuacje dotyczą zakupu przedmiotów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, tj. np. zakupu przez internet. Szczegółowe informacje dot. przysługujących Ci praw konsumenta znajdziesz na portalu: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
O prawach konsumenta zrobiło się głośną w miarę popularyzacji sprzedaży internetowej. Początkowo konsumenci mieli bardzo ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw, ale kolejne wyroki sądów wykazywały, że zmiany są konieczne dla funkcjonowania, m.in. e-handlu oraz sprzedaży produktów i usług poza lokalem przedsiębiorcy.
Dowiedz się także:
- Czy muszę podawać przyczynę odstąpienia od umowy zakupu?
- Czy sprzedający odda mi koszty wysyłki produktu?
- Zwrot produktu uszkodzonego
- Odstąpienie od umowy zakupu przez Internet
Prawa konsumenta określają liczne przywileje konsumentów i obowiązki sprzedających, także obowiązki konsumentów wobec sprzedających. Kluczowy dla wielu konsumentów punkt ustawy (i główny temat tego artykułu) to prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.
Prawo do odstąpienia umowy umożliwia konsumentowi bezproblemowy zwrot produktu zakupionego np. przez Internet czy też umowy zawartej, np. przez telefon. Zwrot rozumiany jest tu jednak nie przez pryzmat reklamacji czy rękojmi a jako następstwo odstąpienia od umowy zakupu. Ważne jest, aby pamiętać, że konsumentem jest tu osoba fizyczna, prywatna a nie firma lub osoba, która nabyła produkt na potrzeby działania swojego przedsiębiorstwa.
Prawo to działa w relacji konsument/klient/osoba fizyczna a sprzedawca/przedsiębiorca/firma. Nie dotyczy zakupu produktów od osób prywatnych czy zakupu produktów na firmę. Wszelkie nadużycia w tym zakresie, powinny być rozwiewane przez sąd w drodze powództwa cywilnego (dla osób fizycznych).
- Czy sprzedający może odmówić przyjęcia odstąpienia od umowy?
- Czy sprzedający może nie przyjąć zwrotu towaru?
- Czy sprzedający może zwrócić mi tylko część pieniędzy za zakupiony i oddany produkt?
Kluczowe punktu ustawy o prawach konsumenta, odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, tj. zakupu, np. przez Internet, telefon.
Konsument ma 14 dni od chwili odebrania przesyłki – liczone od dnia następnego po dniu odebrania towaru na to aby poinformować sprzedawcę o odstąpieniu od zawartej umowy.
Następnie konsument ma 14 dni od chwili zgłoszenia tego faktu (przesłania informacji, nadania listu, itp;) aby odesłać ten towar do sprzedającego / zwrócić go. Sprzedający może wskazać konsumentowi w jaki sposób produkt zostanie zwrócony (np. Allegro Smart darmowy zwrot albo tak jak robi(ł) to Emag.pl – zamawia kuriera po odbiór przesyłki.
W chwili odstąpienia od zawartej umowy, prawo własności do produktu wraca do sprzedającego, a więc jesteśmy zobowiązani do jego zwrotu. Produkt nie jest nasz.
Sprzedający powinien niezwłocznie w terminie do 14 dni od odstąpienia od umowy (poinformowania go o tym) zwrócić nam wpłacone środki. Może wstrzymać się z tym do chwili otrzymania od nas zwracanego produktu, a więc czas ten może wydłużyć się. Sprzedający może odebrać produkt od konsumenta lub poczekać, aż ten prześle/dostarczy go do niego.
Konsument w czasie od otrzymania produktu do zgłoszenia odstąpienia od zawartej umowy, może korzystać z produktu w sposób nie wykraczający poza niezbędny do sprawdzenia właściwości przedmiotu.
Sprzedający pokrywa koszty dostawy produktu do konsumenta w kwocie najtańszej oferowanej przez niego dostawy (dla danego typu przesyłki). Jeśli zamawiasz zestaw klocków i życzysz sobie dostawę na palecie, a był do wyboru kurier, to sprzedawca zwróci Ci za kuriera.
Sprzedający może, ale nie musi pokryć kosztów dostawy produktu od konsumenta do niego samego czyli kosztu zwrotu. To reguluje artykuł 23 ustawy o prawach konsumenta, który mówi że, jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących opłat dodatkowych lub innych kosztów (…) konsument nie ponosi tych opłat i kosztów. Sprzedający powinien poinformować konsumenta, np. w regulaminie, że zwrot odbywa się na koszt konsumenta. Jeśli takiego zapisu nie ma, możesz ubiegać się o zwrot kosztów. Wiele sklepów online oferuje dziś darmową dostawę oraz darmowy zwrot.
Pamiętaj, że w/w przepisy regulują zakup na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy i nie muszą mieć żadnego pokrycia w zakupach w sklepie stacjonarnym.