Karczma TVHOW TO and WHY NOT?

Jaka jest różnica między SEO a SEM?



Kiedy zaczynam rozmowę o pozycjonowaniu stron internetowych często towarzyszy jej korzystanie z dwóch jakże zbliżonych a zarazem różnych pojęć: SEO oraz SEM a co za tym idzie pozycjonowanie SEO oraz pozycjonowanie SEM. Co łączy a co dzieli oba pojęcia i dlaczego są tak istotne w budowaniu pozycji w sieci Internet, pozycji w Google? Tego dowiesz się z tego artykułu.

Co to jest marketing w wyszukiwarkach?

Zanim przejdziemy do sedna sprawy czym jest SEO i SEM, zacznijmy od podstaw. Czym jest marketing w wyszukiwarce internetowej? To szereg procesów, taktyk, strategii, które mają pomóc marce (czymkolwiek ona jest, może to być blog, sklep, firma) zwrócić uwagę użytkowników, poprzez pojawienie się w wynikach wyszukiwania.

Działania te muszą być skoncentrowane na celu, tak aby uzyskiwać wysokie pozycje, maksymalizować ruch, ale przede wszystkim uzyskać wysoki wynik efektywności tych działań (sprzedaż, zapisy do newslettera, zainteresowanie marką i produktem – zależy co chcemy uzyskać).

Istnieją dwie główne kategorie marketingu w wyszukiwarkach:

  • SEM tj. Search Engine Marketing , który wykorzystuje strategie PŁATNE do pojawienia się w wyszukiwarce
  • SEO tj. Search Engine Optimization, które wykorzystuje strategie ORGANICZNE do pojawiania się w wyszukiwarce

Prosta definicja złożonych procesów SEO i SEM

Jeśli miałbym najkrócej jak to możliwe wyjaśnić czym różni się SEO od SEM to powinieneś wiedzieć, że SEM to nic innego jak płatna strategia wyszukiwania, SEO to organiczna (bezpłatna) strategia wyszukiwania. Strategia czyli szereg działań i rodzaj narzędzi z jakich skorzystamy aby pojawić się wysoko w Google.

Kiedy szukasz w Google produktu lub rozwiązania Twojego problemu (czasami będzie to instrukcja a innym razem produkt/usługa) z pewnością zwróciłeś uwagę, że niektóre wyniki wyszukiwania pojawiają się naturalnie, inne są na szczycie listy oznaczone jako reklama. Jeśli uogólnimy teorię, to właśnie widoczna na szczycie reklama jest efektem działań SEM, a pierwsze wyniki na liście wyszukiwania nie będące reklamą, to efekt SEO.

Płacisz za wysoką pozycję w Google – zawsze!

Napisałem wyżej że strategia SEO jest bezpłatna, a SEO płatna. Jest w tym prawda, ale nie oznacza to że kiedy podsumujesz wydatki na koniec roku, to naprawdę doliczysz się oszczędności.

SEO to szereg działań, które mają doprowadzić Cię na szczyt wyników wyszukiwania w Google (lub innej wyszukiwarce ale pomińmy to teraz). Składają się na nią optymalizacja treści, grafiki, szybkości działania strony, opisów, tagów, kategorii, nagłówków… wszystkiego co można zrobić ze stroną aby była lepsza, szybsza, atrakcyjniejsza, bardziej wartościowa merytorycznie a przy tym opisana i wypełniona poprawnymi treściami, itp..

SEM robi dokładnie (prawie) to samo. Też pomaga osiągać wysokie pozycje ale nie za darmo i nie na długo i tak naprawdę bez znaczenia jak zbudowana jest Twoja strona. Tak długo jak płacisz za reklamę jest ona widoczna.

Ale nie zapominaj o konkurencji. Nie tylko ty chcesz uzyskać wysokie pozycje w wynikach Google i nie tylko Ty wiesz już czym jest SEO i SEM.

SEO – (bez)płatne pozycjonowanie

Zakładając że masz już profesjonalną stronę, wypełniasz ją treściami. Płacisz za pozycjonowanie strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Czyli chcesz pozyskać tzw. ruch organiczny (bezpłatny) pochodzący z Google. Z wyników wyszukiwania. Ten ruch jest najbardziej wartościowy dla stron, a jego ilość świadczy w dużej części o skuteczności pozycjonowania SEO.

Spójrz. Moja strona jest wysoko w wynikach Google na hasło, np. android tv. To efekt moich działań, głównie opierały się na treści jaką stworzyłem. Kilkanaście instrukcji i drugie tyle poradników sprawiły, że w oczach Google jestem wiarygodny. Odpowiadam na zapytania użytkowników tym, co opublikowałem.Dostarczam ważnych, popularnych treści.

Nie płacę nikomu za reklamę, nie płacę nikomu za tę pozycję. Ale czy jest to bezpłatne? Jeśli brać pod uwagę czas i umiejętności, kosztowało mnie to sporo pracy. Gdybyś miał zapłacić, zlecić komuś napisanie tego wszystkiego, kosztowało by to sporo pieniędzy. Oczywiście treść to nie wszystko, gdyż w procesie twórczym uczestniczyło kilka zasad i mechanizmów, które pozwoliły osiągnąć tę pozycję.

W strategii SEO zadbamy o to aby Twoja strona dobrze wyglądała w oczach przeglądarki, a następnie wypełnimy ją odpowiednimi treściami, aby „odpowiadać na zapytania użytkowników”. W ten sposób pozyskamy użytkowników, tzw. ruch organiczny, który zostanie z nami na długo o ile podtrzymamy zainteresowanie użytkowników.

SEM – płatne pozycjonowanie

Czym w takim razie jest SEM? Sytuacją w której nie płacisz nikomu za pisanie tekstów, nie zdobywasz pozycji poprzez treści jakie publikujesz. Możesz zrobić stronę typu onepage z adresem firmy i numerem telefonu i zapłacić Google za to, aby Twój adres, Twoja strona, pojawiły się na 1 pozycji na hasło, np. android tv.

Działań jakie podejmiesz jest więcej, w pozycjonowaniu SEM budujesz strategię płatnego marketingu, w którym musisz tak zoptymalizować reklamy, aby każde kliknięcie kończyło się transakcją. W końcu płacisz za tę reklamę, więc z pewnością nie robisz tego aby zwiększyć tylko liczbę wyświetleń (chyba, że prowadzisz kampanię społeczną).

Płacisz za reklamę, a od tego jak bardzo będzie ona skuteczna zależy… no właśnie. Ile zapłacisz za tę reklamę, jakich środków użyjesz, jak przygotowujesz swoją stronę,  prześwietlisz konkurencję, itp.. Czy będzie to reklama tanich telewizorów z Android TV, profesjonalnego sklepu oferującego telewizory z Android TV czy bazy wiedzy o telewizorach Android TV, która przy okazji sprzedaje produkty – to nie ma znaczenia.

SEO i SEM

Wiesz już że rozmawiając o SEO będziesz koncentrował się na tym jak stworzyć stronę i jakimi treściami ją wypełnić, aby z biegiem czasu Google coraz bardziej doceniło jej zawartość i wyniosło Cię na szczyt wyników wyszukiwania. Dla określonych fraz.

Wiesz też, że planując strategię SEM w zasadzie musisz zaplanować reklamę, płatną, która nie tylko ma zwrócić uwagę użytkownika, to jeszcze być wpasowana w jego zapytania w Google. Tak, aby Twoja reklama pojawiła się w Google musisz wiedzieć / określić na jakie hasła (co ma wpisać użytkownik) ma się ona pojawiać. Trudne prawda?

SEO może być częścią SEM i odwrotnie.  Kiedy otwierasz sklep stacjonarny, chcesz aby zwracał uwagę z zewnątrz – jego front jest jego wizytówką i reklamą. Jednocześnie dbasz o wnętrze i odwrotnie, nie otworzysz luksusowej restauracji na zapuszczonej ulicy.

Najlepszym rozwiązaniem do osiągania wysokich wyników jest planowanie obu strategii jednocześnie. SEO zbuduje fundament Twojej obecności w sieci, podczas gdy SEM wesprze Cię w pozyskiwaniu ruchu. Dbając o SEO, zamienisz płatny ruch w organiczny, a planując kolejne działania SEM, zapewnisz sobie reklamę i sprzedaż.

Jaką rolę odgrywa w pozycjonowaniu czas? Ogromną.

Zanim moja witryna osiągnęła wysokie pozycje na hasło android tv minęło kilka tygodni (miałem szczęście bo konkurencja była znikoma w tamtym czasie, a ja miałem czas aby tworzyć wpisy). Proces ten mógł jednak trwać dłużej, np. gdyby konkurencja była większa  (tak jak teraz) i miałbym się z kim gonić. Efekty mojej pracy są jednak widoczne w Google już trzeci rok, wypracowana pozycja jest na tyle mocna, że nie muszę wkładać w to dużo pracy, a mogę koncentrować się na innych frazach kluczowych.

Tym czasem w SEO jest zupełnie odwrotnie. Kiedy ruszysz z reklamą, zaczyna działać ona od razu. Dziś płacisz i już dziś jesteś w Google na 1 pozycji. Super prawda? I efekt ten utrzymasz tak długo, jak długo płacisz za tę reklamę. Gdy przerwiesz promocję, znikasz.  Widzisz różnicę?

Być może wydaje Ci się właśnie, że w takim razie SEO jest lepsze bo działa dłużej. Tak. Działa dłużej (jeśli można to tak nazwać), ale musisz włożyć sporo pracy aby uzyskać i utrzymać pozycję oraz stworzyć strategię, która będzie sprzedawała.

W przypadku SEM płacisz za to co chcesz wyświetlić, od razu. Czemu więc nie zapłacić za reklamę kategorii Twojego sklepu z telewizorami Android TV? Pomyśl o tym, że takie same działania podjęło 20 innych sklepów i wszyscy wybrali drogę na skróty – reklama kategorii sklepu oferującej telewizory Android TV. A gdyby tak zrobić to inaczej i wybrać 10 najlepszych telewizorów, opowiedzieć o nich i zareklamować taką podstronę, która dostarczy interesujący content, pomoże, zapracuje na SEO a jednocześnie będzie sprzedawała?

I dlatego SEO i SEM to strategie które powinieneś prowadzić równolegle!

SEO i SEM idą w parze po Twój sukces

Kiedy publikuję wpisy na profilach Facebook, lubię doładować je. Płacę FB za to aby wyświetlił mój post na tablicach uzytkowników serwisu. Śledzą mnie wtedy fani mojego profilu i kilka osób które kompletnie nie wiedzą czym jest np. KarczmaTV. Buduję pozycję na fanach których już mam, wzmacniam ją i pozwalam im udostępniać treść, a jednocześnie chcę samemu kontrolować pozyskiwanie nowego ruchu.

Tak samo jest gdy jednocześnie prowadzisz strategie SEO i SEM. Nie można powiedzieć, aby którakolwiek ze strategii była lepsza od drugiej. To nie jest możliwe. Obie pozwalają osiągać zupełnie różne cele. Prawdą jest jednak, że SEO nie ma sobie równych. Jest bezpłatne (w teorii), działa długo, buduje pozycję i reprezentuje jakość. SEM za to działa już, teraz, sprzedaje i jest nastawione na określoną grupę klientów. Ekstra.

Kiedy skupić się na SEO?

Planując strategię SEM, nie możesz zapomnieć o SEO. Jeśli nie zadbasz o treść, strony docelowe, nie stworzysz tego wszystkiego co będzie pracowało na Twoją pozycję, strategia SEM po prostu nie wypali. Niska jakość źródła spowoduje, że nikt nie będzie chciał korzystać z Twoich usług/kupować w sklepie/czytać bubla. Reklama to nie wszystko, aby sprzedawać (czymkolwiek jest sprzedaż).

SEM nie musi kosztować dużo, ale każdy pozyskany ruch i wiarygodność powinna zostać podtrzymana dzięki SEO.

Kiedy skupić się na SEM?

Kiedy startujesz ze stroną internetową i nie masz tak naprawdę nic, a wysokie pozycje w Google jeszcze nie są osiągalne dla Ciebie wtedy z pomocą przychodzi SEM. Zapewni ci natychmiastową widoczność i wygeneruje płatny ruch, który zwróci uwagę użytkowników. Aby jednak podtrzymać ten ruch, potrzebujesz zbudować markę, wiarygodność a to zrobisz dzięki strategii SEO.

Musisz tworzyć świetne treści, z którymi odwiedzający będą chcieli się zaangażować, gdy dotrą do Twojej witryny i pozostaną z Tobą gdy już przestaniesz płacić za reklamę.

W perspektywie firmy z ambicjami, prowadzenie równoległej kampanii SEO i SEM to jedyne rozwiązanie aby cały czas utrzymywać zainteresowanie. Tego się nie da zrobić jednorazowo, bo Internet zmienia się każdego dnia a widoczna na ulicy reklama, jednego dnia wzbudza zainteresowanie, a drugiego dnia nudzi „już to widziałem, już to kupiłem”.

Podsumowanie

Wydaje Ci się że nie potrzebujesz strony internetowej, profilu firmy na Facebooku, galerii zdjęć na Instagramie, wizytówki w Google i pozycji w Google Maps oraz kanału na YouTube? Czemu? Tam są Twoi „klienci / użytkownicy” którzy czekają tylko na to aby zobaczyć to, co chcesz im pokazać.

Strona z adresem firmy to za mało aby być w Internecie. Szukamy firm, produktów, usług, parametrów, historii, instrukcji, poradników, obrazów a to wszystko składa się na content, który udostępniasz.

Korzystaj ze strategii SEO do tego aby być w sieci, odpowiadać na pytania z Google, dać się znaleźć każdemu, kto szuka czegokolwiek, co mógłbyś mu „sprzedać”. Kiedy już to zrobisz, wesprzyj się kampanią SEM, planując płatny ruch i kierując klientów od razu we właściwe miejsce, tam gdzie znajdą odpowiedź lub możliwość „zakupu” rozwiązania, nawet jeśli to tylko wyświetlenie na Twoim blogu.

Tags: , , , , ,

Dodaj komentarz