Karczma TVDowiedz się więcej o telewizorach Android TV, cenach i obsłudze VOD i najlepszych grach na konsole.

Co to jest CTR w analityce Google?



CTR to inaczej współczynnik klikalności stanowiący stosunek liczby kliknięć określonego linku lub wezwania do działania do liczby razy, kiedy użytkownicy mieli kontakt z linkiem czyli wyświetlili go w jakikolwiek sposób. 

Współczynnik CTR występuje zarówno w analityce reklam które my używamy w sieci Internet (reklamodawca) ale także w analizie skuteczności reklam np. programu AdSense, a więc na ile udostępniane w naszym serwisie reklamy firm zewnętrznych są skuteczne i przynoszą nam dochód.

Mechanizm działania jak i jego wyniki są jednak takie same – świadczą o tym ile osób widzących link/reklamę faktycznie w nią kliknęło. Natomiast interpretacja wyniku CTR może być różna dla każdej z grup korzystających z tej analityki.

Wysoki i niski CTR

Wysoki CTR oznacza, że stosunek klikalności do liczby wyświetleń był wysoki czyli większość osób (duży procent widzów, odwiedzających) klikało w linki i reklamy. A więc były one odpowiednio skierowane do odbiorców. To dobra informacja. 

Czy niski CTR oznacza problem? Analityka Google nie opiera się wyłącznie na tym aby analizować suche wyniki nie mając żadnego celu ani punktu odniesienia. Tak samo jak dla jednej osoby 1 mln wyświetleń to dużo, dla kogoś innego to mało. Podobnie jest z CTR czyli współczynnikiem klikalności. Dobrze jest gdy jest on wysoki, gdyż pokazuje nam to wysoką skuteczność np. naszych reklam – są chętnie klikane. Może też oznaczać, że wysoki CTR nie iść w parze z wysokim współczynnikiem konwersji, a więc i owszem, mamy dużą klikalność ale niezbyt dużą sprzedaż. 

Jednak to co napisałem wyżej to tylko rozważania będące częścią analityki i niekoniecznie będące istotną informacją dla Ciebie. Warto także zastanowić się czy rozpatrujemy współczynnik CTR w odniesieniu do własnych reklam i ich atrakcyjności czy też w stosunku np. do reklam AdSense wyświetlanych na naszej stronie.

Wyszukiwarki wysoko cenią dobry współczynnik klikalności (CTR)

W modelu pay-per-click im więcej ktoś kliknie w reklamy, tym więcej zarabia wyszukiwarka. To też może stanowić później o wysokim czynniku konwersji a więc udanych transakcjach jakie wyniknęły z kliknięcia w reklamę (część składowa). 

CTR jest również ważny dla reklamodawców. Kiedy użytkownik zwraca się do wyszukiwarki, ma pytanie i szuka odpowiedzi. Użytkownicy mówią dokładnie, czego szukają w sieci Internet i chcą od razu to znaleźć. Utworzenie odpowiedniej płatnej reklamy w wyszukiwarce to pierwszy krok reklamodawcy w realizacji tej potrzeby.

CTR jest dobrym wskaźnikiem tego, jak trafne są Twoje reklamy dla docelowych odbiorców, platformy płatności za kliknięcie, takie jak AdWords i Facebook, używają współczynnika klikalności do określania jakości reklam.

Analityka internetowa wymaga celu i punktu odniesienia

Jak napisałem wcześniej, nie można przyjąć, że określony parametr CTR jest zbyt niski lub zbyt wysoki nie mając punktu zaczepienia, punktu wyjścia oraz określonego celu. Może okazać się że wynik na poziomie 2-3% w przypadku serwisów blogowych to bardzo dobry wynik dla kogoś, kto udostępnia powierzchnie reklamową ale sam nie transmituje swoich reklam. Współczynnik klikalności CTR pozwoli właścicielowi witryny zarabiać na reklamach i ich kliknięciach. Jeśli współczynnik będzie nienaturalnie szybko rósł w górę, może okazać się że Google zablokuje taki incydent.

Niski CTR może także przynosić bardzo dobre wyniki, jak? Załóżmy że planujesz wyświetlać reklamy licytując jakąś niezbyt drogą frazę. Chociaż nie jest ona nastawiona na konkretny produkt jaki chcesz sprzedać, a bardzo ogólnie prezentuje jego tematykę, np. bezpieczeństwo firmy (zamki, kody, kamery, oproramowanie, helpdesk, ochroniarz, kamery termowizyjne) to pozwala Ci pozyskać ruch ze strony dużej grupy potencjalnych klientów przy jednoczesnym niskim pozyskaniu tego ruchu (niska stawka za kliknięcie w AdWords).

Podsumowanie

Współczynnik CTR w analityce internetowej to współczynnik pokazujący ile osób które widziały link/reklamę, kliknęły w nią. Dobry CTR określany jest poprzez stan z którego zaczynamy i cel jaki sobie wyznaczyliśmy. Dobry CTR to CTR skuteczny w stopniu, w jakim zaplanowaliśmy jego wzrost w określonej kampanii reklamowej.

Łatwo uzyskać wysoki CTR gdy zaczniemy reklamować darmowe telefony, może jednak nie przełożyć się to na wysoki współczynnik konwersji oraz pogrążyć nas w wysokich kosztach reklamy. Jako właściciel serwisu udostępniającego powierzchnię pod reklamy AdSense, współczynnik CTR może w ogóle nie być zależny od nas. Dobrze było by gdyby był wysoki, zarabialiśmy na reklamach dużo, ale nie my zadecydujemy o tym.

Tags: , , , , , , , ,

Dodaj komentarz