Karczma TVDowiedz się więcej o telewizorach Android TV, cenach i obsłudze VOD i najlepszych grach na konsole.

Czy muszę podawać przyczynę odstąpienia od umowy zakupu?



Nie musisz podawać przyczyn odstąpienia od umowy zakupu. Nie jest to obowiązkowe. Analogicznie możesz samodzielnie sformułować wniosek o odstąpienie od umowy zakupu wskazując sprzedawcę, nabywcę, przedmiot zakupu oraz datę, numer paragonu i rachunek do zwrotu na który sprzedawca przeleje pieniądze.

  • Pamiętaj, że opisywane w tym artykule sytuacje dotyczą zakupu przedmiotów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, tj. np. zakupu przez internet. Szczegółowe informacje dot. przysługujących Ci praw konsumenta znajdziesz na portalu: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

Niektóre sklepy proszą o podanie przyczyny odstąpienia od umowy zakupu czyli przyczynę zwrotu produktu. Jest to jednak informacja wyłącznie realizowana na potrzeby informacyjne/statystyczne i nie ma wpływu na przebieg całego procesu zwrotu produktu. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że sama ustawa mówi jasno:

Dowiedz się także:

Art. 27:

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.

Odmienną sytuacją będzie ta, w której mamy konkretną przyczynę dla której odstępujemy od umowy, np. otrzymaliśmy produkt który ma wadę fabryczną, nie działa, został uszkodzony w transporcie. Tu słowem wstępu warto pamiętaj o jednej ważnej rzeczy: jeśli odbieramy przesyłkę, zawsze sprawdzamy ją w obecności kuriera. Nie tylko pod względem tego czy opakowanie jest całe, ale także czy jego zawartość nie uległa uszkodzeniu. Sam, odbierając, np. sprzęt elektroniczny, dokumentuję cały proces od otwarcia od uruchomienia produktu nagraniem video.

  • Jak odstąpić od zawartej na odległość umowy jeśli otrzymaliśmy towar uszkodzony?

Sytuacja ta jest nieco bardziej skomplikowana, dlatego, że zwracamy towar o pomniejszonej wartości, a sprzedawca musi udowodnić, że stało się to z winy konsumenta. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że firmy kurierskie niechętnie czekają, aż klient sprawdzi zawartość przesyłki, a spisanie protokołu w innym dniu niż w dniu odbioru, pozbawia nas pewnych praw.

Tags: , , ,

Dodaj komentarz