DJI Mavic Air – Wydajność akumulatora i długość czasu lotu

DJI Mavic Air wg. specyfikacji producenta, powinien unosić się w powietrzu około 21 minut. Praktyka pokazuje, że czas ten jest znacznie krótszy. Czy DJI okłamał użytkowników takimi parametrami?
Producent samochodu zapewnia, że spalanie w mieście wynosi 8 litrów a na trasie 5, tym czasem u mnie komputer wskazuje 10 w mieście i 7 na trasie. Dlaczego? Zapewne dlatego, że niekoniecznie jeżdżę tak jak chciałby tego producent, a nawet jeśli przyjdzie mi trzymać się wytycznych instrukcji, to niekoniecznie odtworzę warunki w jakich producent testował swój model. No ale załóżmy że odtworzę, co wtedy? Wtedy spalanie będzie takie jak producent zadeklarował.
W praktyce oznacza to tyle, że jeśli będziemy latali dronem tak, jak producent chciałby tego, akumulator wystarczy nam na 21 minut lotu, od momentu startu do lądowania.
W warunkach domowych, a więc przy 25 stopniach Celsiusza, bez wiatru, bez dotykania kontrolera, dron utrzymał się na środku salonu około 17 minut. 17 to nie 21 a przecież warunki były idealne. Dlaczego 17 minut? Dlatego, że akumulator został dobity przez… bezruch. Aby dron utrzymał się w miejscu, 4 silniki i czujniki cały czas stabilizowały jego pozycję dbając o współrzędne oraz wysokość. 4 silniki przez 17 minut balansowały mocą, na przemian, aby dron wisiał w powietrzu. Powtórzony test wykazał takie same wyniki.
No to opuszczam domowe zacisze i powtarzam test przed domem. Ładna pogoda, delikatny wiaterek, czas? 17 minut. No to lecimy, góra, dookoła osiedla, kilka zdjęć, przelot tu i tam, lądujemy, czas? 18 minut. Jeśli spojrzeć na YouTuba, bez problemu latając w koło domu można osiągnąć czas 18-20 minut.
Dlaczego mój dron lata najdłużej 17 minut? Dlatego, że prawdopodobnie uczysz się latać dopiero, co w praktyce oznacza wykonywanie wielu zbędnych manewrów które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na obciążenie akumulatora czyli pracę silników.
Minusowa temperatura także nie sprzyja wydajności. A może wieje? Komputer drona ma za zadanie utrzymać jego pozycję oraz prawidłowy tor lotu, a więc każde odstępstwo od idealnych warunków pogodowych oraz innego toru lotu niż płynny ruch do przodu i na boki, będzie powodował, że silniki zaczną zużywać więcej energii aby utrzymać urządzenie we właściwej pozycji.
Dokładnie tak samo jak rośnie spalanie silnika w warunkach miejskich, tak samo jak zasięg Tesli maleje jeśli zechcemy pokazać innym kierowcom moc silnika. Tak samo rośnie spalanie zimą ale i przy bardzo szybkiej jeździe.
Ile Dji Mavic Air lata na jednym akumulatorze? Dji Mavic Air może utrzymać się w powietrzu do 21 minut. Od startu do lądowania. Przeważnie (na podstawie własnych obserwacji i informacji z sieci) dron utrzymuje się około 15-18 minut przy normalnym lataniu co absolutnie nie zaskakuje. Wielu użytkowników bez problemu wykręca czasy na poziomie 20 minut, dbając o płynność lotu, kierunek ale i warunki pogodowe. Niektórzy wykręcają czasy na poziomie 8 minut korzystając z dobrodziejstw trybu SPORT.
Jak zwiększyć wytrzymałość akumulatora? Oczywiście nie da się tego przeskoczyć, ale możemy zrobić coś aby zadbać o akumulator. Przede wszystkim używać go, dbać o jego ładowanie (naładowanie) oraz nie pozwalać aby rozładowywał się samemu leżąc na półce, a w locie. Dlatego nawet jeśli nie planujemy latać to warto w domu uruchomić drona na te 5-10 minut aby rozładować akumulator do 40-50% a po obniżeniu temperatury, ponownie naładować. Starajmy się także, aby nie rozładowywać akumulatora do 0% a zachować te minimum 10-15%. Sytuacja analogiczna jak w przypadku telefonów, gdzie naturalnym procesem jest ich ciągłe… doładowywanie.
Jak latać aby latać dłużej i dalej? Przede wszystkim ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć latanie. Unikać nagłych zwrotów i niekontrolowanych ruchów. Nie oznacza to jednak że nie możecie popchnąć drążków na maksa do przodu. Możecie i nawet powinniście o ile… przytrzymacie je w takiej pozycji dłuższy czas i pozwolicie dronowi polecieć ze stałą prędkością w obranym kierunku.