Karczma TVDowiedz się więcej o telewizorach Android TV, cenach i obsłudze VOD i najlepszych grach na konsole.

#1 Własny sklep internetowy – wprowadzenie



Otwórz własny sklep internetowy i zacznij zarabiać online już dziś!

Nagłówek brzmi jak bajka o wygranej w loterii, ale jest to prawda. Dziś uruchomienie sklepu internetowego nie zajmie Ci więcej jak 5 minut. Oczywiście aby tak się stało, musisz spełnić kilka warunków, np. założyć działalność gospodarczą (co możesz zrobić online) oraz mieć co sprzedawać. Z drugiej strony możesz nie mieć co sprzedawać, ale wiedzieć, kto może Ci to dostarczyć lub dostarczyć to bezpośrednio do klienta Twojego sklepu (integracje z hurtowniami).

Oprócz tego mamy rozwiązania płatne i darmowe, chociaż w mojej ocenie, wszystko co jest bezpłatne, prędzej czy później zacznie generować koszty, no chyba, że jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do rozwiązywania wszelkich problemów. Pamiętając też o aktualizacji zabezpieczeń i takie tam… ale po co to komu, prawda? No właśnie. 

Uruchomienie sklepu internetowego sprowadza się dziś do:

  • wybrania jednego z partnerów, np. firmy hostingowej (polecam home.pl lub AZ.pl na bazie własnego doświadczenia),
  • rejestracji usługi sklepu i wyboru własnej domeny, adresy WWW,
  • pierwszego logowania do sklepu, wprowadzenia danych firmy, podstawowej wysyłki i formy płatności i włączenia sprzedaży,
  • uzupełnienia asortymentu ręcznie lub korzystając, np. z integracji z popularnymi hurtowniami, które automatycznie dostarczą Ci informacje o produkcie, cenę i stan dostępności.

W efekcie tych kilku kroków, zakładając że założyłeś działalność gospodarczą i możesz prowadzić sprzedaż, po kilku minutach masz gotowy sklep, który działa. I tu zaczyna się wielka przygoda jaką jest wypromowanie sklepu, pozyskanie klientów i maksymalizowanie zysków. Oczywiście ta droga jest długa i kręta, ale nie jest pozbawiona korzyści, które przekładają się na zarobek. W końcu uruchomiłeś sklep aby zarabiać i być może zamienić go w Twoją jedyną pracę, na której się skupisz.

W serii kolejnych artykułów pokażę Ci w jaki sposób dojść do momentu, w którym Twój sklep będzie zarabiał. Będzie działał. I nie mam na myśli tu złotego poradnika jak zostać milionerem w tydzień, a praktyczny poradnik obejmujący proces wyboru usługi, jej rejestracji, wyboru i aktywacji domeny, a więc Twojego adresu internetowego, uruchomienia sklepu, pierwszej konfiguracji i rozpoczęcia sprzedaży.

Jeśli poradnik będzie pomocny, chętnie rozwinę go o kolejne wpisy. Zachęcam Cię także do zadawania pytań w komentarzach, abym mógł na bieżąco rozwijać koncepcję tej serii wpisów.

W serii poradników będę bazował na jednej usłudze sklepu, którą możesz spotkać pod kilkoma nazwami: www.shoper.pl oferujący sklep Shoper, home.pl oferujący sklep Click Shop (dokładnie sklep internetowy home.pl) a także eShop dostępny w AZ.pl.

W zależności do tego, na którą usługę się zdecydujesz (którego partnera), otrzymasz inny pakiet dodatków na start, inne (ale zbliżone do siebie) integracje oraz inne zaplecze w postaci szeregu usług, które mogą wesprzeć Cię w działalności online. Pomimo, że teoretycznie otrzymujesz zbliżony produkt, kryje się za nim wiele usług, które mogą Ci pomóc lub okazać się zbędnymi.

Na tym etapie, nie będę sugerował Ci nic konkretnego, jeśli jednak pojawią się pytania o zasadność dorejestrowania innych usług z portfolio firm, chętnie poświęcę temu kolejne wpisy.

Przykładowo marka Shoper nastawiona jest przede wszystkim na sprzedaż i wsparcie sklepu internetowego którym zarządzają. Home.pl i AZ.pl oferują zbliżoną platformę, nieznacznie różniącą się dodatkami, ale w swoim portfolio oferują szereg usług dodatkowych, np. wspierających pocztę elektroniczną, fakturowanie online, strony WWW, ochronę antywirusową, pakiety biurowe, np. Office i wiele wiele innych.

W każdym wariancie otrzymujemy jednak regularne, darmowe aktualizacje, mechanizm usługi oparty o SaaS, a więc generalnie dostawca usługi odpowiada za jej działanie (w tym działanie sklepu, hostingu, poczty, aktualizacje, zabezpieczenia) a my zajmujemy się jedynie obsługą tego wszystkiego z poziomu panelu – generalnie zajmujemy się sprzedażą produktów i upiększaniem sklepu.

Jeśli na coś warto zwrócić uwagę w tej chwili, to to że wybierając jako swojego partnera w biznesie Home.pl lub AZ.pl startujesz od razu z pozycji klienta, który dziś otwiera tylko sklep internetowy, a jutro może szybko rozszerzyć zakres swojej działalności o kolejne usługi (strona WWW, blog, rozszerzenie ilości pracowników, komunikacja) lub wesprze prowadzenie swojego biznesu, korzystając z nowoczesnych rozwiązań IT.

Warto wspomnieć również o tym, że Shoper oferuje też rozwiązanie zwane licencją samodzielną, co oznacza, że w każdej chwili możesz oprogramowanie sklepu zainstalować u dowolnego providera hostingu, a więc decydując się, np. na najtańsze rozwiązanie lub oferujące szereg innych funkcji. Ale… najtańsze nie oznacza dobre, a nawet średnie, a znów samodzielne zarządzanie instalacją, zwiększa potrzeby w zakresie opieki nad oprogramowaniem, zabezpieczenia witryny, itp..

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę:

  • niezależnie od tego na której firmy usługi zdecydujesz się, są one uruchamiane na serwerach dostawcy rozwiązania co jest ogromną zaletą – raz, otrzymujesz pełny support firmy począwszy od obsługi sklepu, skończywszy na jego ochronie i obsłudze serwera i domeny (a co za tym idzie poczty, konfiguracji usług, backup, itp.). Dzwonisz raz i uzyskujesz pełny feedback,
  • wszystkie usługi są płatne. Nie istnieje coś takiego jak rozwiązanie darmowe. Jeśli coś jest darmowe, to znaczy że i tak gdzieś poniesiesz koszty, jeśli nie w zakupie dodatków (więcej, lepiej, szybciej) to w obsłudze (np. usługi administratora)…
  • … a co za tym idzie warto pomyśleć: sklep kosztuje około 1000-1200 zł rocznie. Czy to dużo biorąc pod uwagę opłaty licencyjne, darmowe aktualizacje, darmowe wsparcie, darmową pomoc od A do Z, możliwość tworzenia skrzynek e-mail, zakładania kolejnych stron WWW, ochrony sklepu i jego naprawy, na wypadek sytuacji awaryjnej. 120 zł miesięcznie za to, że odbierasz zamówienie, przygotowujesz wysyłkę i na tym kończy się Twoja obsługa,
  • fakt że partnerzy dostarczają Ci kompleksowe rozwiązanie w jednej cenie (hosting na WWW, pocztę, sklep, support) sprawia także, że w pełni kontrolują to jak Twój sklep się rozwija i w miarę rosnących potrzeb większej wydajności, są w stanie szybko reagować, a ty nadal za to nie płacisz. Chyba że trzeba będzie zmienić serwer na którym to działa, np. na rozwiązania dedykowane).

Na podstawie tego wpisu możemy więc stwierdzić, że uruchomienie sklepu internetowego jest proste, nie wymaga dużo pracy i poradzi sobie z tym każdy, kto potrafi obsługiwać komputer. Czy pomimo to prowadzenie sklepu online jest dla każdego? Musimy pamiętać, że od chwili opublikowania witryny, jesteśmy otwarci na każdego potencjalnego klienta, dlatego podobnie jak w sklepie stacjonarnym, musimy się do tego odpowiednio przygotować, a także zapoznać się z licznymi trendami, m.in. w obsłudze zgłoszeń, obsłudze klienta, sprzedaży, obsłudze zwrotów, itp..

Ten temat pozostawię jednak póki co specjalistom, a sam skupię się tylko na stronie technicznej. W kolejnych wpisach przejdziemy razem przez proces rejestracji sklepu internetowego i jego uruchomieniu.

Ten wpis nie jest sponsorowany, a zawarte w nim informacje oparte są na moim prywatnym doświadczeniu. Możesz nie zgadzać się z moim zdaniem i opinią i zachęcam Cię do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami lub propozycją innych rozwiązań. Proszę jednak, abyś uszanował moją pracę i nie komentował jej, jeśli zwyczajnie nie jesteś zainteresowany takim tutorialem. 

 

Related posts:

Tags: az.pl, , jak sprzedawać online, jak założyć sklep, prowadzenie sklepu internetowego, , , sprzedaż w sieci

One comment

Dodaj komentarz