Karczma TVHOW TO and WHY NOT?

Lego Train / Lego Pociąg 60051, 60052 czy 60098 – który wybrać?



To nie jest czas na debatowanie o tym, ile pociągów LEGO do tej pory wydało, ani ile z nich jest dostępnych w sprzedaży w serwisach aukcyjnych. To jest wpis o tym, co możemy dziś jeszcze kupić, czym powinniśmy się zainteresować i ile liczyć kasy na zabawę w Lego pociąg.

W chwili obecnej w ofercie Lego znajdziemy 3 zestawy z pociągami: 60051 – Superszybki pociąg pasażerki, 60052 oraz 60098 – Pociągi towarowe. 60052 (tzw. niebieski) zatytułowany jest jako Cargo Train, natomiast 60098 (tzw. czerwony) zatytułowany jest jako Heavy-Haul Train, a więc pociąg do przewozu ładunków ciężkich. 60098 jest traktowany jako „zestaw ekskluzywny”, a więc niedostępny we wszystkich sklepach i co ważne, nie jest dostępny w katalogu (książeczka) Lego. Czy jednak jest ekskluzywny? No właśnie.

Zaczynając przygodę z Lego Trains staniemy przed 2 wyborami:

  • czy zacząć od pociągu pasażerskiego czy towarowego,
  • czy kupić pociąg towarowy czerwony czy niebieski.

A wybierać będziemy musieli pomiędzy wspomnianymi wyżej trzema modelami.

Towarowy czy osobowy: tu decyzję musicie podjąć samodzielnie. Pociągi różnią się od siebie na tyle mocno, że nie można powiedzieć aby któryś z nich był lepszy. I chociaż w samej serii Lego Train (nazwijmy ją tak w przenośni) nie ma żadnych dodatkowych zestawów uzupełniających (poza niedostępnym już dworcem kolejowym 60050) to każdy z typów pociągu może mieć ogromne zaplecze w postaci innych setów jakie posiadacie.

Pociąg pasażerki idealnie łączy różne części miasta, a nawet różne serie (Friends, Elves, Gotham, Ninjago). Może być świetnym transportem pomiędzy miasteczkami ale i światami. Ale w środku są krzesła, więc i tak jest to pewne ograniczenie dla ludzików Friends (trudno, będą leżały albo stały).

Pociąg towarowy, znajdzie większe zastosowanie w zabawie z pojazdami cargo, jak np. terminalem kontenerowym, portem, innymi zestawami pociągów towarowych.

Drugą stroną medalu jest to co możemy z zestawem zrobić, w przypadku pociągu osobowego, mamy tak naprawdę nic innego jak pociąg składający się z lokomotywy i wagonów dla pasażerów. Otwieramy dach, wsadzamy lub wysadzamy gościa i na tym kończy się zabawa.

W zestawach towarowych mamy znów zróżnicowane lokomotywy, umożliwiające, m.in. ustawienie ludzików poza kabiną maszynisty, różne wagony, do przewozu towarów, czy to palet, bali, zwierząt, pojazdów, materiałów sypkich, no i w końcu urządzenia dodatkowe, jak suwnica czy dźwig.

Pociąg osobowy uzupełnić możemy przez  dworzec 60050 i patrząc na oba zestawy jako komplet, stanowi to sensowną opcję alternatywną dla pociągów towarowych. Szczególnie, ze w zestawie 60051 mamy mini platformę (peron), co wraz z dworcem kolejowym daje nam 2 punkty postoju pociągu.

Który pociąg towarowy kupić? I tak naprawdę jeśli mowa o porównaniu, to zabawa zaczyna się przy pociągach towarowych, gdyż chociaż z jednej strony mamy do czynienia z tym samym typem pociągów, to jednak różnią się od siebie znacząco.

Czym się różnią? Wystarczy spojrzeć na zdjęcia. 60051 vs 60098:

  • suwnica vs. dźwig
  • wagony z paletami, zwierzętami i balami vs. materiały sypkie i 2 platformy pod pojazdy
  • lokomotywa niebieska z platformą na froncie + drzwi kabiny vs. czerwona z platformą po bokach + otwierana kabina w całości,
  • w 60052 samochód do przewozu ładunków jest pojazdem dodatkowym, a widłowy jest ładunkiem vs. koparka i helikopter są także ładunkami w 60098,
  • 60052 składa się z 888 elementów vs. 60098 z 984 elementów
  • 60052 posiada 30 torów (20 łuków, 8 prostych i 2 zwrotnice) vs. 60089 posiada 28 torów (16 łuków i 12 prostych)

Dlaczego w zestawieniu nie ma 60051? Pociąg osobowy generalnie jest po prostu pociągiem osobowym i ciężko mu coś zarzucić. Sens jego wyboru można rozpatrywać tylko w kontekście ceny (dalej znajdziecie obliczenia cena/sztuka klocka). Ze względu na swoją budowę (mocno wysunięty przód) pociąg ten zebrał sporo negatywnych opinii i wielu użytkowników poleca starsze zestawy (czerwony pociąg pasażerski). Ale jak wiemy może być problem z ich zakupem, a już na pewno nie nowe ze sklepu. Pociąg pasażerki jest więc idealnym pociągiem do przewozu ludzików i na tym zamyka się jego rola.

Możemy zacząć budować nasz Lego świat pociągów od 60051 i rozbudować o towarowy, lub odwrotnie, uzupełnić zestaw towarowy pociągiem osobowym. Pamiętajmy też o zestawie 60050, którego niestety ale już nie dostaniecie w sklepach. Chociaż… polecam wybrać się do mniejszych sklepików, np. w małych miejscowościach i sprawdzić czy nie zalega na półkach.

Jak nie trudno dostrzec, zestaw 60098 posiada o ~100 klocków więcej niż 60052, ale 60052 jest jednak o wiele bardziej urozmaicony. Dlaczego?

  1. 60098 – koparka posiada z obu stron ten sam typ łyżki, przodem zagarnia ale tyłem (?) nie do końca wiadomo co ma robić, gdyż dodatkowo zastosowano tu ząbkowane ramiona, więc przy zginaniu i tak wszystko się wysypuje,
  2. 60098 – lokomotywa jest o wiele bardziej masywna i nie sposób dostrzec, że na jej budowę składa się więcej elementów, gdyby do tego była zielona, przypominała by lokomotywy znane z pod logo PKP,
  3. 60052 – wagony zawierają zróżnicowane ładunki: palety, bale i zwierzęta. Każdy z tych ładunków jest inny i faktycznie przypomina ładunek. Palety można świetnie połączyć/wymienić z zestawem Lego 60169 – Terminal towarowy czy z portem, bale są czymś nowym, a zwierzęta jak to zwierzęta,
  4. 60098 – koparka jest jednocześnie ładunkiem oraz sprzętem do pracy, helikopter jest tylko ładunkiem a w zestawie nie ma pilota (jest tylko hełm). Osobiście mam już 3 helikoptery, więc ten z zestawu 60098 nie ma dla mnie żadnej wartości, więc mam… platformę,
  5. Dźwig vs. suwnica: suwnica wydaje się o wiele ciekawszym rozwiązaniem i może budzić większe zainteresowanie, dźwig wprawdzie też jest unikalny (ostatni jaki widziałem był w Lego Port – 6541. Dźwig jest za niski (chociaż wystarczający jak na potrzeby wagonów), ale przede wszystkim ma bardzo słaby zasięg żurawia. Suwnica jest ograniczona ruchem, ale pełni swoją rolę w 100%,
  6. 60052 posiada bardzo zróżnicowany tor, dzięki czemu od razu możemy szybko połączyć go np. z 60051 lub innym zestawem. Zwrotnice!
  7. 60098 – dźwig jest zbudowany przepięknie i robi ogromne wrażenie, suwnica budzi ciekawość ze względu na swoją funkcję i ruch po wyznaczonym torze. Dźwig został dopieszczony chociaż można by popracować nad ruchem samego ramienia czy umiejscowieniem kołowrotka do linki,
  8. 60052 ma o wiele większy karton i lepiej prezentuje się na półce w sklepie,
  9. 60098 ma m.in 16 elementów które stanowią drobnicę, a i wagon do jej przewozu składa się z dziesiątek jak nie setek małych elementów. To tu zapewne mieści się te 100 elementów więcej w stosunku do 60052,
  10. 60052 chociaż suwnica wydaje się ciekawsza, to wyładujemy nią cysternę, wózek widłowy i bale. Taczkę ściągniemy za pomocą wózka widłowego a zwierzęta pogonimy po torach,
  11. 60098 dźwig posiada 2 końcówki: do drobnicy łyżkę (czy też chwytak) oraz hak, co powoduje, że możemy nim wypakować wszystko i analogicznie zapakować. Gdyby dokupić końcówkę do łapania kontenerów i nieco przebudować kilka elementów, z pewnością dźwig stałby się jeszcze bardziej funkcjonalny, niż suwnica,
  12. 60052 chociaż ma bardziej urozmaicony ładunek, to posiada też wagon z balami (zwoje kabli zapewne) które są po prostu bezużyteczne.

Ceny:

  • 60052: w normalnym sklepie, bez udziwnień (online) kupimy zestaw w cenie około 600-620 zł. Wszystko co poniżej jest zwykle promocją (zazwyczaj nie taniej niż 590 zł) a wszystko po wyżej jest już nieopłacalne). Stacjonarnie ceny kształtują się na poziomie 680 zł. Przy cenie 620 zł daje nam to ~0,70 zł za 1 element. Odliczając od tego 2 bardzo wartościowe zwrotnice (~55 zł) daje nam to około ~0,63 zł za 1 element. Pamiętajmy jednak, że w tym jest jeszcze 28 torów.
  • 60098: w normalnym sklepie online, kupimy zestaw za około 590-620 zł. Stacjonarnie ceny są podobne jak 60052 czyli 680, przy czym zestaw ten wg. Lego Shop, jest 50 zł tańszy od niebieskiego. Trudno jednak wskazać średnie ceny, gdyż oba zestawy są różnie dostępne. Przy cenie 600 zł daje nam to na starcie ~ 0,60 zł za element. W tym jeszcze 28 torów.
  • 60051: w normalnym sklepie online kupimy zestaw za około 380-420 zł, stacjonarnie na poziomie 440 zł. W zestawie nie ma nic unikalnego, a więc przy cenie 400 zł i 610 elementach daje nam to ~ 0,65 zł za klocka. W tym 20 torów.

Jak widzicie, teoretycznie 60098 wychodzi najkorzystniej ale generalnie każdy z zestawów jest względnie opłacalny. Przy dobrej promocji może okazać się, że różnica cen będzie niezauważalna.

Promocje:

  • 60052 nie widziałem jeszcze taniej jak za 560 zł,
  • 60098 zwykle można dorwać w promocji za 560 zł, (podobnie j/w), a mi udało się we wrześniu 2017 kupić go za 519 zł (dokładnie 524 zł bo + 5 zł za pobranie),
  • 60051 zwykle kosztuje około 380 zł i okazjonalnie można go kupić czasami za około 368 zł.

Obserwujcie takie sklepy jak Selgros (stacjonarnie) selgros24.pl, pinkorblue.pl a także okazje na Allegro (polecam aplikację Alleoferty do śledzenia ofert wg. słów kluczowych lub kategorii).

Decydując się na wybór właściwego zestawu, warto myśleć portfelem. Różnica w cenie, patrząc na ceny pojedynczych elementów, nie jest duża, chociaż nie ukrywam, że wybór 60098 (ten zestaw kupiłem pierwszy) był podyktowany super promocją (~0,52 zł za element). Drugi zestaw jaki nabyłem, 60051, kosztował mnie wspomniane 366 zł w sklepie Selgros. Tym samym wyczerpałem swoją potrzebę kupowania kolejnych pociągów, chociaż z miłą chęcią zapoluję jeszcze na 60052.

Warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy: w cenie około 60-70 zł (co uważam za całkiem sensowną) można np. na Allegro kupić bez problemu poszczególne elementy zestawów (nowe + instrukcja). I tak bez problemu znajdziemy dźwig, suwnicę ale i wagony. Dlatego zamiast kupować 60052, mam w planach właśnie rozszerzyć zestaw 60098 o suwnicę i wagon z balami. Szkoda że palety nie są zamknięte w kontenerze, tak jak ma to miejsce w zestawach Lego Port czy Terminal towarowy. Z tego co pamiętam, także w starych zestawach Lego Pociąg nie było czegoś takiego jak palety a kontenery.

Myśląc głową: 60098 ma świetną lokomotywę i wraz z dźwigiem robi na mnie ogromne wrażenie, ale zawartość wagonów (nie mylić z budową) sprawiają wrażenie nieco nudnych. No i tory, proste i łuki tworzą wielkie jajo. Zestaw aż się prosi o dodatkowy zakup torów, a połączony z 60051 nadal wymaga kolejnych inwestycji. Wydaje się więc uzasadnionym, że przepłacając kilka groszy na pojedynczym klocku w 60052 (co razem da nam około 50 zł straty względem 60098) zyskujemy o wiele ciekawszy zestaw startowy, kosztem skromnej lokomotywy (w zasadzie innego typu) oraz… bezużytecznych bali. Nie bez powodu piszę o zestawie startowym, gdyż wybór 60052 może być właśnie mocno uzasadniony chęcią rozpoczęcia przygody z pociągami LEGO.

Co kupić?

Kierując się ceną, najlepszą opcją wydaje się więc 60098. Ale ilość elementów nie ma moim zdaniem przełożenia na funkcjonalność zestawu, którą mocno ogranicza koparka i helikopter. Chętnie zamiast helikoptera zobaczyłbym inny ciekawszy ładunek, jak kontenery. Sama koparka budzi trochę wątpliwości i jest zrobiona na siłę. Chętnie zamienię tylną łyżkę na inną końcówkę, aby zwiększyć jej funkcjonalność. Biorąc więc pod uwagę, że koparką będziemy zagarniać drobnicę, nie mamy zbyt wielu ładunków do pakowania na wagony. Sama lokomotywa i dźwig robią jednak ogromne wrażenie i zestaw budzi podziw.

Jak napisałem wcześniej, 60098 aż prosi się aby na starcie dokupić do niego zestaw torów (zwrotnice) co da nam ekstra 65-75 zł.Zyskujemy więc kilka elementów więcej, ale podnosimy też cenę zestawu, co sprawia, że 60052 wychodzi w takim zestawieniu taniej oferując to samo (zwrotnice w zestawie).

Na powyższe wady 60098 z odpowiedzią przychodzi zestaw 60052, który w mojej ocenie swoje 100 klocków mniej, rekompensuje właśnie o wiele bardziej urozmaiconymi ładunkami, dodatkowymi pojazdami które mogą działać niezależnie ale i w połączeniu z zestawem (samochód + wózek widłowy), a także o wiele ciekawszym torem, urozmaiconym, m.in. za sprawą suwnic, które mocno podnoszą wartość zestawu, a jednocześnie łącząc go, np. z 60051, pozwalają uniknąć jednego zakupu ekstra, czyli właśnie zestawu ze zwrotnicami, bez którego zabawa dwoma pociągami nie ma żadnego sensu.

60052 jest idealnym zestawem na start, posiada wszystko, co przyda się małemu maszyniście i wprowadzi go w świat Lego Train i w mojej ocenie to on zasługuje na 1 miejsce na podium.

A co z 60051? Pociąg osobowy. Generalnie posiada on sporo wad konstrukcyjnych, które powodują że wielu użytkowników nisko ocenia ten zestaw. Z drugiej strony, jest to najnowocześniejszy (ykhm, gdybyśmy przełożyli to na nasz świat) pociąg, szybki pociąg pasażerski. Zestaw sam w sobie nie oferuje nic, nad czym można by się rozwodzić, ale znów jeśli planujemy przewozić ludzi, to nie obejdziemy się bez niego. 60051 może być świetnie uzupełniony takimi zestawami jak Przystanek autobusowy czy Zakątek miejski, tworząc transport kombinowany w dużym mieście.

Zestaw 60051 jest więc inny od pozostałych, ale też w mojej ocenie, wymaga od samego początku inwestycji, a więc dokupienia torów (w zestawie mamy jajo – w tym 4 proste tory) co nie daje nam nic poza jazdą w kółko. Nie lepiej jest w 60098, gdzie mamy większe jajo (12 prostych), dlatego na ich tle wyróżnia się 60052.

Do 60051 wypadało by dokupić dworzec 60050… przy czym nie ma go już w sprzedaży (kosztował około 180 zł, dziś można kupić go przy dobrym szczęściu za jakieś 300-400 zł).

Niespodzianka: jeśli z jakiś powodów chcielibyście stać się posiadaczami dworca kolejowego (60050), a przy okazji kupić pociąg w bardzo dobrej cenie (60052), zainteresujcie się zestawem: LEGO CITY 66493 SUPERPACK 4w1 który w serwisie Allegro (stan października 2017) można jeszcze złapać za 899 zł. W zestawie są także 2 komplety torów (elastyczne + proste oraz zwrotnice + łuki). Ceny torów ~70-80 zł za sztukę, razem 140-160 zł, dworzec (niedostępny), ale kosztował 180-200 zł daje nam 540-580 zł za pociąg. Prawda że uroczy zestaw? Teraz tylko 60051 i mamy wszystko!

 

 

Dodaj komentarz