Jak posiadanie bloga pomaga w social media?
Posiadanie bloga na stronie internetowej firmy bardzo ułatwia prowadzenie dobrych kampanii w social media. Przede wszystkim blog dostarcza nowych treści, którymi możesz posługiwać się w social media udostępniając je dalej. Istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy skomentują, polubią lub udostępnią dalej to co publikujesz w social media niż bezpośrednio na Twoim blogu. Social media stanowią nieodłączną część blogowania.
W osobnych artykułach wykazałem jak prowadzenie bloga może pomóc firmie lub sklepom internetowym w pozyskiwaniu nowego ruchu. Realizują to za pomocą strategii content marketingu czyli marketingu treści. Blog stanowi miejsce, gdzie firma może uzewnętrznić się w sposób, w jaki nie zrobiła by tego prezentując ofertę na stronie WWW – wizytówce firmy. Blog to miejsce na publikowanie swojego zdania, oczywiście w sposób przyjazny użytkownikom i za pomocą treści do nich dopasowanych.
Wyobraź sobie że Twoja firma ma stronę informacyjną i profil w social media, na którym jakimś cudem znalazło się kilka tysięcy osób. W jaki sposób będziesz się z nimi komunikował? Śmiesznymi obrazkami i pytaniem jak mija im poniedziałek? Czemu nie zachęcić ich do akcji, po pierwsze dostarczając im ciekawej lektury, po drugie kierując ruch z profilu social media na właściwą stronę, która sprzedaje. Jeśli blog jest rozszerzeniem Twojego sklepu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy opublikowany wpis sprzedawał Twoje produkty.
O ile więc na stronie firmowej, w sklepie internetowym będziesz podawał konkretne dane, informacje o produktach, parametry, treści techniczne, na blogu możesz pozwolić sobie na więcej. Możesz tworzyć poradniki, instrukcje, pisać o trendach a przede wszystkim pozycjonować się nie po nazwach artykułów, a po frazach wynikających z pytań jakie zadają użytkownicy Internetu.
Czy blogi są uważane za media społecznościowe?
Niektóre blogi do złudzenia przypominają profile społecznościowe dzięki rozbudowanym systemom komentarzy. Wydawać by się mogło, że taki model tworzenia stron to historia, tym czasem mając dobrą społeczność, będą oni chętnie uczestniczyli w dyskusjach pod Twoimi publikacjami, niekoniecznie opuszczając witrynę internetową twojej firmy.
Powstało sporo wpisów, które udowadniają, że dobre blogi to nie tylko wysokiej jakości pożądane treści. Ale społeczność, w którą także zaangażowani są redaktorzy. To oni informują czytelników o nowych treściach i namawiają do otwartej dyskusji. Aktywność poza blogiem, w mediach społecznościowych, daje lepsze wyobrażenie o tym, czego czytelnicy szukają. Dlatego po opublikowaniu postu na blogu, wielu redaktorów rusza w Internet udostępniając je na wszystkich możliwych kanałach aby wyzwolić dyskusję. To wpływa na pozycjonowanie ale wyzwala też pomysły na nowe wpisy, dopasowane do czytelników. A przecież takie treści tworzymy.
Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że poza tym co publikujemy i jakie treści tworzymy, aktywnie powinniśmy angażować się w to co publikują inni. Wychodzimy do społeczności, pokazujemy siebie, ale poznajemy też czytelników i innych twórców. Nie przejmujemy ich klientów/czytelników, ale często podnosimy rangę niektórych publikacji, dodając własne zdanie na ten sam temat. To wyzwala pozytywne zachowania, które zamieniają się w ruch sieciowy i większe zaangażowanie wszystkich jego uczestników.
Jak zachęcić ludzi do czytania bloga?
Udostępniając swoje treści tam, gdzie są czytelnicy. Zwiększysz w ten sposób ruch i zaangażowanie na blogu, pokażesz się nowym odbiorcom treści a niewykluczone, że część z nich wróci do Ciebie po więcej.
Nie wszyscy czytelnicy chcą czytać. Opublikowanie posta na blogu nie zawsze przynosi pożądane efekty, chociaż wydaje się że opublikowany temat/treść są naprawdę dobre. Co jednak gdy te same treści wolałbym oglądać w formie infografiki, wideo, podcastu? Warto więc zmieniać przeznaczenie utworzonej treści co nie tylko zwiększa zainteresowanie ale umożliwia Tobie lepsze wykorzystanie Twojej pracy w social media. A social media to nie tylko Facebook, ale także inne kanały dystrybucji treści, które nie tylko opierają się na tekście.
Tworzenie treści powoduje, że masz coś do powiedzenia, a to co mówisz możesz udostępniać na różnych grupach a nawet profilach bardziej wpływowych użytkowników. Trudno abyś wbijał się w profil znanej osoby i tak sobie zaczął wklejać linki do swoich publikacji. To tak nie działa. Możesz zaangażować się w dyskusję, a kiedy przyjdzie odpowiedni moment, skierować ruch na swoją publikację udowadniając, że także masz zdanie w określonym temacie. Będzie to bezpieczne i nie będzie obarczone darmową reklamą. W końcu Twoje komentarze wyzwoliły dodatkowy ruch na profilu innego użytkownika.
Zwróć uwagę, że lekko odbiegam od głównego tematu. Zacząłem pisać o tym, jak zaangażować czytelników w odwiedzenie Twojego bloga. Zwróć też uwagę, że dysponując tym blogiem i opublikowaną treścią, pozwoliłem sobie na dyskusję aby w odpowiednim czasie użyć bloga. Nie tylko zwiększyłem ruch, ale także udowodniłem, że to co piszę jest wiarygodne.
Prowadzenie bloga dla wielu firm to łatwy sposób na pozycjonowanie, pozyskiwanie ruchu ale także wzywanie do działania. Blog stanowi część strategii content marketingu, a tak opiera się na treściach. Treści wyzwalają dyskusję, ale też zaspokajają potrzeby czytelników, budzą w nich potrzeby, w końcu zachęcają do działania – np. kupowania.
Ty, Blog i Social media
Twój blog i konta w mediach społecznościowych są niezbędnymi elementami budowania obecności Twojej marki w Internecie. Pozwalają one na dokładną analizę odbiorców tych treści oraz dopasowanie do nich oferty. Nawet jeśli nie jesteś producentem któremu zależy na sprzedaży produktów, sprzedajesz treści. Być może tak jak mi, zależy Ci na dużym ruchu, który, np. generuje przychody z reklam. Sprzedajesz swoją wiedzę i informacje, których użytkownicy szukają.
Posiadanie bloga i udostępnianie treści w social media pomoże Ci w budować społeczność, zwiększy zaangażowanie odbiorców oraz pozwoli zaplanować i dopasować Twoje treści i produkty do potrzeb klientów/czytelników.