Karczma TVHOW TO and WHY NOT?

Jak zarejestrować własną domenę internetowa?



Pytanie powinno brzmieć raczej: ile kosztuje posiadanie własnej domeny? Proces rejestracji domeny internetowej nie jest trudny: wybieramy operatora, np. home.pl czy AZ.pl, nazwa.pl i inne, następnie dokonujemy wyboru adresu, opłacamy zamówienie i domena działa.

Spróbujmy zrobić to na przykładzie oferty home.pl: Jak zarejestrować domenę w home.pl?

  • Przejdź na stronę główną www.home.pl lub bezpośrednio na stronę ofertową: www.home.pl/domeny
  • Wpisz interesującą Cię nazwę domeny, tj. sam człon przed rozszerzeniem. Nie wpisuj www.kowalski-strona.pl tylko wpisz samo kowalski-strona
  • Wyszukaj dostępne domeny, wybierz te które odpowiadają Twoim potrzebom
  • Dodaj domenę lub kilka domen do koszyka i sfinalizuj zakup.

Domena zarejestrowana. Ale domena sama w sobie to tylko adres. Aby mieć pocztę, stronę WWW, potrzebujemy jeszcze serwera pocztowego. O tym w osobnym wpisie.

Ile kosztuje domena i za co płacimy?

Musimy  pamiętać o kilku kwestiach, które moim zdaniem są często pomijane w procesie rejestracji, a które mogą mieć odbicie na naszą dalszą konfigurację domeny czy współpracę z firmą, w której domenę kupiliśmy.

Generalnie rejestracja domeny to niewielki wydatek. Wszyscy operatorzy korzystają z podobnych promocji i zasad, gdzie zwykle pierwszy rok to koszt rzędu 0-10 zł. Już nie wnikając, jaką domenę rejestrujemy, z jaką końcówką.

Zabawa zaczyna się po roku, kiedy to jeden operator chce 100 zł, inny 200, a następny tylko 50 zł. W tym miejscu zwracam uwagę na dwie kwestie:

  • co byśmy nie rejestrowali, zawsze jeśli jest promocja, to należy rozliczyć koszty zakupu usługi w skali nie jednego roku, a dwóch lub trzech. Sklep internetowy w pierwszym roku kosztuje 100 zł, a w kolejnym 1200 zł. Nie jedna osoba powie że to kradzież i chamstwo, ale przecież raz: była promocja na pierwszy rok, dwa, to 1300 zł w skali 2 lat, trzy: to 110 zł miesięcznie, cztery: spójrzmy za co tak naprawdę płacimy i czy naprawdę to jest dużo za własny biznes?
  • jeśli liczymy co do grosza, to faktycznie, należy nie tylko patrzyć na promocje ale i koszty przedłużenia. Pamiętajmy jednak, że za każdą ceną stoi też technologia, sprzęt, obsługa i stabilność działania.

Tanio i dobrze, drogo i rozwojowo

W odniesieniu do punktu drugiego, zwracam uwagę, że tanio nie znaczy dobrze. Ale drogo też być nie powinno. Skoro domena to tylko adres to za co tyle kasy płacimy? No właśnie, przykładowo w home.pl za opłatą roczną stoi: całodobowe wsparcie techniczne, własne serwery i własna obsługa tych serwerów (a więc i dostępni całodobowo administratorzy), szereg pakietów i dodatków wliczonych w cenę, rozwój i utrzymanie całej platformy jak i oferty firmy, utrzymanie ciągłości działania serwerów DNS, dzięki którym, domena może wyjść na świat. I co ważne, wszystko w ramach jednej firmy, bez pośredników i podwykonawców.

Nie doceni tego być może ktoś, to zakłada stronę hobbystycznie, od tak aby pokazać rybki i nagle dostaje Pro Formę na 100 zł, a może 500 jeśli do tego opłaca serwer i kilka usług dodatkowych. No tak. Dlatego zawsze wybór oferty powinien być dopasowany do naszych potrzeb, umiejętności i planów, a nie wyłącznie ceny i zasobności portfela.

Nie ukrywajmy, przedłużenie domeny nie jest drogie – dla operatora. Ale operator opłaca tylko rejestrację Twojej domeny. Sam ponosi koszty utrzymania wszystkiego, co zapewni Twojej domenie działanie, zapewni rozwój Tobie i Twojej firmie, umożliwi Ci być w sieci i podążać za najnowszymi trendami, potrzebami klientów, itp..

Po roku drożej

Po roku jest zawsze drożej, bo kończą się promocje na rejestrację. Te często wynikają z promocji jakie oferują jednostki zarządzające daną końcówką domenową. Logiczne prawda? Patrząc więc na rolę operatora, rejestrując domenę, tak naprawdę czy jest ona za 0 zł czy za 10 zł, operator dopłaca do tego abyś u niego został. Dopiero po roku dobija swoje, a po kolejnych latach uznaje, że Wasza współpraca jest spoko i oferuje Ci kolejne bonusy. Mniej więcej. To też wynika z logicznego zachowania firm wobec klientów, pewnej lojalności.

Firma ponosi koszty, a nikt za darmo robił nie będzie. Ale może robić to tanio, oferując niższe ceny przedłużenia. Jak to robi? Oszczędza. Sprzedaje masowo, dużo, ale, koncentruje się na zarabianiu a nie rozwijaniu. Utrzymuje niezbędne must have aby te domeny sprzedać i utrzymać je przy życiu. Ale nie jest atrakcyjnym partnerem dla kogoś, to wchodząc w internet, szuka firmy, która obsłuży jego potrzeby od A do Z. Chamska reklama? Tak. Home.pl to dla mnie partner dający mi dostęp do poczty, stron WWW, webmaila, pakietu Office 365, narzędzi do backupu oraz sklepu internetowego moich klientów. Jestem zadowolony, mam wszystko w jednym miejscu, kontroluję wszystko z jednego panelu, dostaję oferty na nowe usługi i jestem ich testerem gdy firma złoży mi propozycję. Moje zdanie jest ważne.

Kasa to nie wszystko!

Ale kasa to nie wszystko. Przekonali się o tym na pewno Ci którzy w ostatnich latach sprawdzonych i popularnych partnerów, którzy bądź co bądź dbają o klientów ale nie poradzili sobie w sytuacjach, w których coś padło. A paść mogło wszystko, od dużej ilości serwerów odcinając tysiące klientów od stron WWW i poczty, poprzez system serwerów DNS, który wywalił działanie wszystkich domen zarejestrowanych u danego operatora.

Czy home.pl lub AZ.pl jest lepsze? Od początku prowadzenia tej strony podkreślam – nie mam interesu w reklamowaniu tych firm i nie robię tego. Ale skoro korzystam z ich usług i do tej pory jestem online bez przerwy, to nawet płacąc na wyrost, już mi się to zwróciło.

Pozostawiam to jednak indywidualnej ocenie każdego z Was.

Podsumowanie

Rejestracja domeny to wybór partnera, zakup i uruchomienie. Maksymalnie 3 minuty roboty dla osoby mającej dostęp do internetu. Dosłownie.

Dlaczego domeny są darmowe a po roku trzeba płacić?

Bo takie są warunki promocji, a te wymyślają operatorzy (sprzedawcy) jak i podmioty zarządzające wybranymi końcówkami domen.

Dlaczego ceny domen są zróżnicowane? Bo każda firma inaczej postrzega pojęcie zysku, zarabiania, rozwoju, rozwijania oferty firmy, budowania partnerstwa, itp..

Dlaczego nadal opłacam domeny w home.pl?

Bo nawet jeśli płacę więcej niż u konkurencji, to opłacam tyle usług, że całościowo wszystko jest porównywalne do tego ile bym płacił w kilku firmach z osobna (domeny w jednej, tani hosting w drugiej, dodatkowe usługi w trzeciej). Pomijam już zarządzanie takimi usługami, konfigurację i szukanie przyczyn nie działania czegoś.

Pierwszy rok super, a po roku dramat. Co robić?

przede wszystkim jeśli kupujesz coś w promocji to nie porównuj ceny za pierwszy rok promocyjny z ceną po roku. Skoro jest promocja, to będzie różnica. Ale pomyśl ile zapłacisz za to w skali np. 2 lat. Skoro pierwszy rok kosztuje 0 zł, drugi rok 100 zł, to płacę 50 zł miesięcznie. Konkurencja przedłuża domeny za 70 zł czyli taniej, ale oferuje mniej, czyli dopłacę za czas, jaki poświęcę na zarządzanie usługami z wielu paneli. To tylko przykład.

Tags: , ,

Dodaj komentarz